Lítat nebo nelítat? Aneb kiteflying z jiného pohledu.

797
+Napíš článok
 

Kiteflying je obecně mezi kitery chápán, jako něco negativního, jako zábava pro hrstku magorů s potlačeným pudem sebezáchovy. Ale co když je to jinak?

 

Jak vidím kiteflying já

Nejen tady na webu se objevilo pár dotazů na téma přistání s kitem po zvednutí do velké výšky. Tak bych se rád podělil o své zkušenosti a názor na tuhle problematiku. já vždycky patřil právě mezi tu hrstku magorů. Hned co jsem se naučil draka během pár hodin ovládat, jsem s drakem začal jen tak skákat na louce, a zkoušel prkno. Hned jak jsem se rozjezdil na prkně, začal jsem skákat. Když už šly skoky, začal jsem tam cpát triky a snažil se skákat výš a výš. A hned jak byla příležitost, začal jsem v zimě na sněhu laškovat se skákáním ve svahu v mírným kopci, protože to tam nosilo víc. Takto jsem to postupně tlačil až v Norsku došlo na kiteflying...

Všichni říkali, to nedělej, to je nebezpečný, ale mě to tak vůbec nepřišlo. Pro mě to byl spíš přirozený vývoj a zdokonalování dovedností. Každá zkušenost mě posunula o kousek dál a s každou takovou zkušeností, jsem se na kitu i při běžné jízdě cítil zase o něco jistěji a bezpečněji. Vědomí, že mám věci při kitingu opravdu pod kontrolou je super. 

Nevím, jestli to s tím nějak souvisí, ale s postupem času, čím víš, jsem s kitem skákal a čím víc času jsem dokázal strávit v letové fázi, tím míň bylo tvrdých bolestivých pádů. Nemyslím, si, že to je pouze tím, že bych se vyjezdil a skákal na jistotu. Ono totiž díky trénování lítání s drakem už se nestává, že by mě při skoku překvapil nějaký poryv větru, který mě přizvedne o 2 metry výš a já bych se kvůli tomu škaredě rozsekal. Stačí si s drakem nad hlavou správně mávnout, počkat si až mě drak snese dolů a z neplánovaného poletu v klídku odjet.

 

Proč se naučit lítat s drakem?

Z toho, co jsem napsal výš, je to snad docela jasný. Prostě si myslím, že je dobré podstoupit nějaké riziko při řízeném učení se letu s drakem, než celý zbytek svého kitového života podstupovat riziko, že nastane situace, kdy budu muset s drakem letět z nějaké větší výšky, ale nebudu to umět.

Proč třeba řidiči chodí do školy smyku? Aby z nich byli drifteři, co řežou zatáčky bokem a pálí gumy?

 

Jak na kiteflying

Proces od úplného začátku kitingu až po kiteflying, kterým jsem si prošel, se mi jeví jako nejbezpečnější. Takže krok po kroku:

 

  • Naučit se ovládat draka na 100%

  • Naučit se jezdit a cítit draka (ovládat ho bez vizuální kontroly)

  • Naučit se skákat (ideálně na vodě nebo měkkém hlubokém sněhu)

  • Postupně zvyšovat výšku skoku a sílu větru - Ona se bude zvyšovat sama se zdokonalováním techniky ;-)

  • Naučit se heliloop - Heliloop je kiteloop nad hlavou kolem 12.h a používá se pro řízené klesání/přistání při letu nebo pro vrácení draka před sebe, když zaletí za záda. Je potřeba se toho nebát a rvát to tam na plno s přitaženým barem, aby se drak otočil rychle a na malém prostoru. Jinak hrozí, že ho pošleš moc před sebe, hodí tě dopředu po větru. Heliloop je nejlepší začít tak v 1/3 klesání z nejvyššího bodu skoku. Když ho dáš moc pozdě, dopadneš s drakem víc před sebou a dopad bude trochu tvrdší (to ale platí spíš u větších draků, který potřebují pro loop hodně místa a zaletí víc před kitera). Když ho dáš moc brzo, drak ti před dopadem zase zaletí trochu za záda. Nepanikař a během dopadu tam toč loop druhý. I když při dopadu bude drak za zádama, tak ho pomocí rychlosti, kterou máš při dopadu dokážeš udržet pod napětím a v druhém loopu ho vrátit do větrného okna.

  • Zvládnout skoky ve svahu - Zase ideálně v hlubokém sněhu, protože případný pády tolik nebolí. Ze začátku pouze ve stabilním a slabším větru, který fouká přímo proti svahu a pod svahem rovná plocha na přistání! Ze začátku mírný svah (skoro rovinka) a postupně sklon a rychlost větru mírně zvyšovat. Drak by neměl být ani moc rychlý, ani moc pomalý a současně by měl hezky nosit. Takže velikost 10 - 15m u komoráčů, u foukaček tak 12 - 17m. V této fázi by se kiter měl propracovat k řízeným poletům, které trvají i více než 10s. Nejde o to skákat co nejvýš, nebo letět z kopce dolů, ale skočit, vydržet ve vzduchu (třeba jen 3m vysoko) co nejdéle na jednom místě ve vzestupném proudění vzduchu a měkce přistát. Skočit, přitáhnout bar, mávat s drakem na 12.h ze strany na stranu s přitaženým barem, aby drak reagoval rychle, trochu se přibrzdil a moc nezalítával za záda. Neposílat draka moc na stranu, protože by hrozilo rozhoupání na šňůrách. Pokud se ti stane, že drak při krátkém mávání na 12. zaletí za záda víc, než chceš, neboj se tam dát heliloop, ale musí to být na plno a s přitaženým barem! Kite se nad tebou otočí, vrátí se před tebe a můžeš pokračovat v mávání nebo tam poslat heliloop do druhé strany, pokud drak zase zalítává. Zatwistované šňůry ve vzduchu neřešíš! Bar otočíš až po přistání.

  • První lety z kopceJe potřeba vybrat svah s takovým sklonem a v takovém větru, aby nehrozil dlouhý let ve velké výšce. Ideálně mírný kratší svah. dole zakončený rovinkou, ve slabším stabilním větru. Skok by měl vypadat tak, že se rozjedu, zahraním proti větru dolů z kopce, draka posílám na 12 a odrážím, se podobně jako do skoku, ale trochu pomaleji a plynuleji. Vyletím třeba 3 - 4m vysoko, drakem mírně mávám ze strany na stranu na 12h a letím pozadu z kopce. Občas kouknu hlavou přes rameno (na střídačku přes pravý a levý) kam letím. Nedívej se přes jedno rameno moc dlouho, protože se můžeš začít přetáčet tělem za hlavou a ještě si draka stáhnout moc do strany!  Chvíli před přistáním mávnu s drakem a přitaženým barem ze strany na stranu trochu víc, abych ztratil rychlost a těsně před dopadem posílám draka před sebe stejně jako při odjezdu ze skoku. Případně pro přistání použiju heliloop.

  • Trénuj bezpečně, není potřeba zbytečně riskovat - Pokud tohle všechno ovládáš, tak trénuj, ať se v ovládání draka ve vzduchu zdokonalíš. Není přitom potřeba lítat stovky metrů z kopce v nějakých extra výškách. Toto se dá trénovat i na českých spotech, jako je Praděd, Boží dar, Hájský kopec, Nové Město n. M., Studnice.... Tam všude je nějaký ten svah, z kterého se při dobrých podmínkách a troše šikovnosti, dá hezky prolítnout.

 

Řízení draka při letu

  • Přitažení baru - Přitažením baru drakovi přidám výkon a zpomalím ho, takže mě při letu přizvedne o nějakej kousek nahoru a to hlavně pokud předtím letím rovně velkou rychlostí s povoleným barem. Současně se ale drak přibrzdí, takže se rychlost letu zmenší. Drak s přitaženým barem rychleji zatáčí, což je většinou žádoucí. Většinu času letu je bar přitažený (nechci letět moc rychle a chci, aby drak rychle zatáčel a dalo se s ním obratně mávat ze strany na stranu případně otočit heliloop)

  • Povolení baru - Povolením baru drak výrazně zrychlí rychlost letu. Pokud je předtím bar přitažený a kiter letí pomalu, rychlé povolení způsobí, že drak zrychlí, zaletí za záda, kiter se zhoupne na šňůrách ve směru letu, zrychlí a současně o několik metrů klesne.

  • Zatočení - Pro mávání s drakem (hlavně u velkých draků) je potřeba, aby drak, zatáčel rychle, takže na baru zatáčím na plno a s přitaženým barem střídavě pravá levá, tak aby drak nezalítával příliš do boku a nehrozilo rozhoupání.

  • Změna směru letu - Pro plynulou změnu směru letu je potřeba nechávat draka stále nad sebou ale při mávání ho do jedné strany posílat o trošku víc než do druhé. Výsledkem, je dlouhá, pomalá, ale dobře kontrolovatelná zatáčka. Nikdy se nesnaž zatočit dráhu letu moc rychle! Draka pošleš příliš do boku, zhoupneš se na šňůrách, klesneš o několik metrů a poté budeš muset ustálit houpání a rychlost letu!

 

Na co dávat pří lítání pozor

  • Před každým kitingem a lítáním hlavně si zkontroluj zajištění odstřelu draka. Rozhodně nechceš, aby se ti x metrů nad zemí odstřel uvolnil.

  • Vybavení musí být ve 100% stavu. Na starých otřepených šňůrách rozhodně ne! Kup si nové.

  • Než se rozjedeš z kopce s úmyslem skoku nebo letu, ujisti se, že ve svahu není žádná překážka nebo jiný kiter, který směřuje do prostoru, kam chceš letět.

  • Počasí a vítr kolem sebe radši 10x zkontroluj, než pak být 1x překvapenej. Nikdy nežkoušej kiteflying, pokud vítr není stabilní!

  • Lítej, jen když je měkký sníh. Dát si zádama a hlavou o ledovou plotnu není moc příjemný ;-)


Za tenhle článek nejspíš dostanu sprchu hejtů, ale snad i nějaký ten souhlas z řad těch, kteří už se někdy proletěli. Každopádně pro všechny k zamyšlení: Jak jinak se připravit na neplánovaný let s drakem, než lítáním s ním a proč? Asi ze stejného důvodu, proč paraglidisti trénují a simulují krizovky při různých kolapsech křídla. Protože to prostě někdy může být potřeba.

Podobný názor na tuhle problematiku má i tvůrce tohoto videa:

S rozumem trénujte loopy a lítejte nízko, ať můžete jezdit bezpečně :-)

Čau, Leguán

Ohodnoť článok:



Diskusia k článku

osvěta na místě

Souhlasím, že článek je trochu kontroverzní a že kiteflying určitě nepatří mezi nejbezpečnější aktivity. Nicméně vidím tu taky jiný rozměr věci - mezi kitery obecně chybí povědomí o chování v nestandardních situacích. Jak se třeba mění větrné okno při vzestupném proudu, v jaké vzdálenosti už může překážka měnit směr větru + jak atd. Já sám bych ocenil nějaký např. "pokračovací kurz", kde by se rozebraly např. možné meteorologické "anomálie" na spotu, časté příčiny jejich vzniku a zároveň bych se dozvěděl od praktika, co v takovém případě dělat/nedělat. Já sám třeba nevím, jak poznám projev termiky dopředu a to už pár let kituju. Samozřejmě je fajn vědět, že se s kitem nemá člověk zdržovat v 12h a že je mnohem lepší nebezpečným situacím předcházet, ale přesto nejde všem situacím 100% předejít. Už párkrát se mi stalo, že jsem byl ve vzduchu, aniž bych pořádně věděl, jak se mi to povedlo...A když už člověk neúmyslně poletuje v 6m výšce, obecně dobře fungující rada "odpal to" najednou není úplně ten nejlepší nápad.... :-D Třeba já, kdyby mě termika nebo vír vytáhly 15m vysoko, bych neměl ani šajnu o tom, jak bezpečně přistát. Zbyla by jen panika aneb garance průseru. Myslím si, že není lepší rady, než jak leguán popisuje - vyzkoušet si řízení letu a heliloop někde kontrolovaně v bezpečném terénu a zažít si v praxi aspoň základní řešení případné krizovky. 15-minutové slety z třítisícovek na flysurferech a skákání ze stometrových hotelů pak klidně můžeme nechat Jacobsenovi a dalším magorům z youtube apod. :)

NO KITEFLYING

Ahoj. Zacnu slovem PROBOHAAAA ! : Mega članek o kiteflyingu ( kterej jak viš ja primo nenavidim ) a ani jedina zminka o METEOROLIGII a AERODYNAMICE. Coz samo o sobě mluvi za vse !!!... 1. Kity nejsou delany ani certifikovany na litani. Litani je uplně jinej sport než kiting. Nejvetsim problemem je prave to, ze se o to pokousej lidi, ktery nikdy v zivote k litani ani "nepřičuchli" a najednou si myslej, ze jsou letci. Vis napriklad jak rozchodit draka pri asymetrickym zaklopení ???!!! ( 4ma snuramam jako hmmm...???!!!....Nebo co delat, kdyby ti to nahodou v 10m upadlo do suck flugu ???!!!...atd, atd ) 2. Zasadni věc, ktera tuhle činnost ovlivnuje je POČASI. Kolik kiteflyistu zna podminky vzniku termiky a vubec její projevy ??? ( vetsina lidi si mysli, ze existuje jen VITR ... ). Kolik lidi vi, co delat, kdyby tě to zafouklo za kopec ? Kolik lidi vi, že tam je smrtelnej rotor ??? 3. Pokud chcete litat udelejte si paraglidovej kurz se zkouskma z leteckejch oborů, nacvikem krizovejch situaci a kupte si certifikovanej paraglide !!! Dokonce i po kurzu a zkouskach sledovat na kopci nektery lidi je tragedie ( a to uz by jako meli aspon neco znat... ) Kdyz uz jsi pouzil prirovnaní.... tohle je stejny , jako kdyz koupi tatínek svojemu 17ti letymu synovi, kterej doted jezdil na kole, litrovou "zmrzlinu" a ten se zabije v prvni zatacce !!! PROC ASI ??? NO PROTOZE NEVI, ZE TAM RIDITKA FUNGUJOU VOPACNE !!! KITY NEJSOU KONSTRUOVANY, URCENY ANI VHODNY NA LITANI !!! Delejte si , co chete, mame jaksi svobodu ze ? Ale moje doporucení je : VYS.RTE SE KUR.A NA TO !!!

Shop

Magazín

MBS All Terrain longboard - recenze

Zdarec všecko, na MČR v landkitingu v Týnci jsem dostal od KITEBOARDINGU půjčenou novou hračku, po které už jsem koukal fakt dlouho. A jak to jezdí?

0

Bazár