NOVINKA: darčeky (trapézy, pončo, cvičný kite, merač vetra, výuková DVD...) k nákupu už od 19 Eur.
Darčeky nájdeš vo svojom košíku !

A k nákupu nad 116 Eur máš dopravu zadarmo...

Varanger Arctic Kite Enduro -2010

6
 

Jak už u kite race podniků začíná být pomalu zvykem, na první místo na bedně přistáli Nils Arne Ro a Pall Brudevoll na Flysurferech speed 3 Deluxe 15m  z  Norského teamu X-Greenland 2010. Na stupních vítězů VAKE 2010  zavlála ale i česká vlajka, kterou výborně reprezentovaly známé ikony českého buggy kitingu, Jenky a Tománek. Dokonalá příležitost zjistit na vlastní uši jak takový závod funguje. 
 
Varanger Arctic Kite Enduro - 2010
Varanger Arctic Kite Enduro - 2010
Varanger Arctic Kite Enduro - 2010
Varanger Arctic Kite Enduro - 2010
 Ahoj Jenki, v kitových kruzích jsem se doslechl, že jsi podnikl nějaký
nevšední a poněkud hódně extrémní závod ve snowkitingu. Můžeš mi v
rychlosti přiblížit co to bylo za závod, kde a s kým si ho jel ?

Závod se jmenuje Varanger Arctic Kite Enduro a trasa vede napříč výběžkem
Varanger na sedmdesáté rovnoběžce v severním Norsku na pobřeží Barentsova
moře. Závod má hromadný start a od startu do cíle měří vzdušnou čarou
180km. Je rozdělený do tří denních etap, dvakrát se po cestě společně
bivakuje. Během každé etapy musí člověk projet několika checkpointy, čož
se pak kontroluje dle tracklogu. Navigace probíhá pomocí GPS, žádné cesty,
vesnice, jen kopce, kaňony a bílé pláně.
Akci jsme si dali s Tománkem, se kterým nemám společné už snad jen děti.

Varanger Arctic Kite Enduro - 2010
Varanger Arctic Kite Enduro 2010
Varanger Arctic Kite Enduro 2010
Varanger Arctic Kite Enduro 2010

 Jak vás napadlo jet na tento závod?

Myslím, že Flyfil dal na landiting.cz odkaz na stránky Varanger kite clubu
s titulkem Worlds longest and hardest kite race, a protože nejsme moc
dobří v angličtině, tak jsme chtěli vědět co ty přívlastky ve skutečnosti
znamenají...

  Kolik závodníků se přihlásilo ?

Kvůli bezpečnosti se muselo jet ve dvoučlených týmech, nakonec na
startu stálo 16 dvojic ze sedmi zemí.

 Měli jste respect nebo jste do toho šli s jasným plánem na bednu?

Před závodem jsme o nějaké bedně vůbec neuvažovali, chtěli jsme přežít a
hlavně se někde nenechat zachraňovat, aby nebyla ostuda. Nervozita spadla
jak jsme dali draky do vzduchu a zjistili, že arktický vítr je stejný jako
u nás. Když jsme dojeli do cíle první stokilometrové etapy a řekli nám, že
jsme průběžně na čtvrtém a že jsme jediní co odjeli celou trasu s drakama,
tak se nám docela zlepšilo sebevědomí a nezapoměli jsme se na další etapu
řádně připravit pomocí marocké čokolády a moravské švestkovice od
Jesetera. Ranní kruté vstávání, kdy nás budili rovnou na briefing, takže
jsme vůbec nestihli snídani ani ranní kaking a proto jsme asi tak spěchali
do cíle.

Jaké draky jsi jezdil a proč ?Jaké byly podmínky?

Jeli jsme raceové Bory od fi UL Profil, skvěle stoupají proti větru a
perfektně reagují (včetně couvání, okamžitého zrušení síly nebo naopak
jejího prudkého nárůstu), což se dost hodí v divočejším skalnatém terénu.
Navíc poměr váha - výkon je více než luxusní. Na druhou stranu problémem
je menší větrný rozsah jednotlivých velikostí, takže během první etapy
jsme měnili šestkrát, zatímco např. vítězové celou etapu odjeli na 15m Flysurfer speed 3.
První den se jelo po pevném jarním firnu, druhý den byla sněhová bouře,
takže se nejelo a skoro jsme ani nevylezli ze stanu, poslední etapa se
střídal čerstvý prašan, ufoukaný hladký firn a kombinace obého, což
znamená krásně vytvarované jazyky, které nádherně vypadají, ale blbě se v
nich jede.

Varanger Arctic Kite Enduro 2010
Varanger Arctic Kite Enduro 2010
Varanger Arctic Kite Enduro 2010
Varanger Arctic Kite Enduro 2010
 Jaké ostatní vybavení je pro tak extrémní závod potřeba, něco co doma na
 sněhu nevozíš ?


Co se týče jízdy samotné, tak jsme možná jeli víc na lehko než u nás v
zimě, člověk si nemůže dovolit se zpotit, protože by to pak neměl jak
usušit. Jinak samozřejmě nějaké to peří na večer, stan, věci na spaní a
jídlo na čtyři dny, dostatek plynu do vařiče na rozdělávání vody ze sněhu.
Věci na skialp, kdyby nefouklo, lopatka...no každý jsme toho měli tak
35kg. Vše si člověk vezl za sebou na expedičních bobech. Povinností byla
jen džipina a signální pistole.

 Dostali jste se do nějaké opravdu extrémní či svízelné situace, která by
ovlivnila průběh závodu ?


Tak bylo samozřejmě pár momentů, které nás nějaký ten čas stály (Tománek
si dal šutrovisko, já zas viděl na poslední chvíli řeku...), také
samozřejmě určité orientačně - navigační problémy se vyskytly, ale jinak
jsme si to spíše užívali. Méně štěstí měl jeden Švéd, který prolétl
kamenným polem a obličej měl jak kdyby ho strčil do mlýnku na maso, navíc
rozdrcený loket a roztržený krk, takže přišel o moc krve...ale dobrý, bylo
to hned po startu takže ještě blízko civilizaci.

Je něco co by jsi zpětně udělal jinak?

Mít sebou méně věcí, abychom byli lehčí, vezli jsme pár zbytečností (např.
2l slivovice, naštěstí jen první etapu) a boby místo na špagátě na tyči,
aby nedělaly problémy při jízdě z kopce.
Možná bych také asi raději volil letadlo místo auta - přecejen 7600
nakroucených kilometrů dá zabrat i káře i řidičům.
Varanger Arctic Kite Enduro 2010
Varanger Arctic Kite Enduro 2010
Varanger Arctic Kite Enduro 2010
Varanger Arctic Kite Enduro 2010

Celkové pocity z průběhu a umístění?

Teď už vím co znamenají ta slova ve Flyfilově nadpisu - to longest je asi
to, když po sedmdesáti kilometrech jízdy na bočák stále na jednu stranu
přemýšlíte, jak si na příště přidělat k lyžím židli a vymýšlíte řiditelné
boby, ve kterých by se dalo sedět. To hardest byla asi ta kocovina a
bolest totálně rozmočených prstů po závěrečném večírku, při kterém jsme do
dlouhých ranních hodin seděli v těch jejich velkých dřevěných kádích s
horkou vodou a lili do sebe Arctic beer.
Varanger Arctic Kite Enduro 2010
Varanger Arctic Kite Enduro 2010
Varanger Arctic Kite Enduro 2010
Varanger Arctic Kite Enduro 2010


 Vrátíte se na příští ročník?

No máme to určitě v plánu, místňáci nás moc zvali, to víš, trošku jsme jim
vypálili rybník a tak by nás chtěli příští rok dostat a my bychom se taky
ještě rádi zlepšili...

Díky za rozhovor, přeju hodně štěstí a dobrý vítr do dalšího ročníku.
 
Výsledky :
Team name
1. leg
2. leg
Total time
X-greenland 2010
6:59
3:46
10:45
Bora Czech Team
7:26
4:06
11:32
Varanger-Expressen
7:08
4:37
11:45
Team Upsete
9:10
5:18
14:28
Team Evergreen
11:10
4:32
15:42
Team Mad Lambs
10:50
5:38
16:28
Asker og Bærum Younggønns
10:50
6:24
17:14
Team Harstad 2
11:50
5:59
17:49
Team Troitsjue Gireviki
10:50
7:49
18:39
Team Jenter i Kuling
14:30
4:58
19:28
Team RWYT
13:50
6:48
20:38
No Plans Today
14:30
8:13
22:43
Team Varjiat Flyer
16:10
9:00
25:10
Team Sarek Tatra – out with injury.
Team Harstad – disqualified due to security breach.

Ohodnoť článok:



Diskusia k článku

Magazín

Jak dlouhý snowkiteboard potřebuji?

Zima přichází a s ní i potřeba správného vybavení. Snowkiteboardů je na trhu poměrně dost, ale jak vybrat správnou délku? Vše si vysvětlíme.

0

tento víkend - VISEGRAD SNOWKITE CUP 2022

21. - 23. ledna proběhne poblíž slovenské Oravy další ročník mezinárodních snowkite závodů! Letos nově jako VISEGRAD SNOWKITE CUP. Na co se můžeme těšit

0

Bazár