Wing Jaký vybrat wing
Leguan
19. APR '23
192
foiling, surfing, vybavení, wing
Wingařů stále přibývá a s nimi i otázek, jaký wing si mají pořídit. Mrkneme na to a zkusím s výběrem poradit.
Výběr modelu wingu podle využití
Hned na začátku je dobré se zamyslet, co s wingem chci v budoucnu dělat. Jezdit na vodě s foilem, sjíždět vlny, jezdit na sněhu nebo třeba na inline bruslích čí na longboardu? Na tom totiž bude závislé, který z palety modelů bude nejvhodnější.
Na zimu a na sucho
Při užívání wingu v zimě je častým problémem praskání zkřehlých průhledových oken při balení, takže pokud budeš chtít wing používat v zimě v nízkých teplotách, je rozumné vybrat model zcela bez průhledových oken, nebo s malými okny / rozdělenými na několik menších částí a i tak je potřeba být při balení dost opatrný, aby na folii okna nebyl žádný ostrý ohyb.
Při použití na suchu je také výhodnější mít wing s menší štíhlostí a to hlavně pro těžší jezdce menšího vzrůstu. Těžký jezdec potřebuje velký wing, aby ho utáhl, ale velký wing při menším vzrůstu bude jezdci zavazet a často bude dřít uchem o zem. Wing s menší štíhlostí má při stejné ploše menší rozpětí a nebude tolik "zavazet". Tyto podmínky splňuje třeba wing Naish Matador případně na zimu Matador LT bez oken.
V kombinaci s bruslemi nebo longboardem tento problém odpadá, protože díky malému odporu stačí na jízdu menší wing.

Wing na hydrofoil
V kombinaci s hydrofoilem není výběr omezený, jde spíš o osobní preferenci. Na více obsazených spotech ji jistě dobré na wingu mít průhledové okna, pro lepší rozhled a přehled o ostatních jezdcích na vodě. Kolize ve větších rychlostech můžou být velmi nebezpečné, takže průhledové okna výrazně přispívají k větší bezpečnosti.
Větší štíhlost wingu v tomto případě není až tak problém, protože při jízdě v levitaci může ucho wingu klidně zasahovat až pod úroveň prkna. Není problém tak zvolit wing s větším rozpětím a výbornou stoupavostí proti větru, jako je Flysurfer Mojo.

Wing na vlny
Při jízdě na vlnách průhledová okna nejsou tak důležitá. Na spotech, kde se dají jezdit vlny, většinou není tak hustý provoz a při nadjíždění vln se jezdí bokem kolem nich, takže většina jezdců směřuje stejným směrem a tolik se nekřižují. Při jízdě ve vlně už je wing ve vyvláté pozici a jezdci nebrání ve výhledu.
Žádoucí je ve vlnách dobrá manévrovatelnost wingu, aby byl co nejlehčí, nejmenší a současně měl dostatek výkonu pro jízdu. Wingy na vlny jsou proto často bez průhledových oken, s menší štíhlostí, tlustší náběžnou hranou a výraznějším profilem křídla. Díky tomu mají na danou plochu o něco větší výkon za cenou horší stoupavosti proti větru, což ale ve vlnách není omezením. Takovým příkladem je třeba Naish Matador LT

Vhodná velikost wingu
Potřebná velikost wingu bude vždy závislá na váze jezdce, odporu povrchu a v případě vody i na jeho pokročilosti. Zkušený wingař bude schopný s jedním wingem pokrýt větší rozsah větru než začátečník.
Těžší rider bude potřebovat větší wing než rider lehký a na bruslích na ledě nebo s longboardem na asfaltu, kde je minimální odpor bude pro jízdu stačit wing výrazně menší než na vodu nebo na měkký sníh.

Ideální je mít 2 - 3 wingy pro pokrytí celého rozsahu větru, ne každý ale chce jezdit všechen vítr a ne každý chce do vybavení tolik investovat. V případě pouze 1 velikosti wingu to bude vždy trochu kompromis a jezditelný rozsah větru bude omezený. Uvedu orientační tabulku pro jízdu na vodě / sněhu a nejčastější vítr v rozsahu 6-10 m/s.
váha ridera |
wing |
2 wingy |
3 wingy |
40 kg |
3,5 - 4 m2 |
2,5 + 4,5 m2 |
- |
50 kg |
4 m2 |
3 + 5 m2 |
2,5 + 3,5 + 5 m2 |
60 kg |
4,5 - 5 m2 |
3,5 + 5,5 m2 |
3 + 4,5 + 6 m2 |
70 kg |
5 - 5,5 m2 |
4 + 6 m2 |
3,5 + 5 + 6 m2 |
80 kg |
5,5 - 6 m2 |
4 + 6,5 m2 |
4 + 5,5 + 7 m2 |
90 + kg |
6+ m2 |
4,5 + 7+ m2 |
4 + 5,5 + 7+ m2 |
Snad ti tento článek s výběrem wingu pomohl, a pokud stejně nevíš, který si vybrat, tak napiš o radu do komentů nebo se můžeš přihlásit na wingový kurz, kde si vybavení osaháš a uděláš si lepší představu o tom, jaké vybavení budeš potřebovat.
Čau někde na vodě, Leguán