Rady a tipy, jak jezdit rychle na wingu

Robby Naish je za mě obrovská legenda a jeho jméno se ze společnosti nikdy nevytratí, každopádně Robby jezdil na windsurfu, na kitu a v posledních letech se hooodně zaměřil na wingfoil, na kterém i v jeho věku umí divy a troufám si říct, že mu zatím žádný z čechů nesahá ani po kotníky.

Není tomu tak dávno, co sám Robby na internet hodil krátké videjko, ve kterém nám radí, jak zrychlit na wingu. Jakožto reprezentant České republiky v lodní třídě formulakite jsem se rozhodl pro tebe toto video přenést do psané podoby a něco málo přidat ze svých poznatků a zkušeností v oblasti hydrofoilu.

Na úvod bych to nepopsal lépe, všechno se posouvá rychle dopředu a u takto nového sportu jako je wingfoil to platí dvojnásobně. Ve videu je dokonale zmíněno, že se značky neustále předhání, kdo má lepší vybavení atd. Taky je svatá pravda, že i když nějaké vybavení má být podle parametrů rychlejší, než to druhé, tak to nemusí být pravda. Přesně jak Robby popisuje ve videu, tak postoj, pozice foilu, naladění foilu je klíčové pro maximální rychlost. To ale není vše, každému vyhovuje něco trochu jiného, takže je důležité si najít vybavení, které vím, že mi maximálně vyhovuje a rozumím si s ním.

Na trhu je bambilión produktů, které vypadají totožně, jsou zde pouze malé rozdíly, které ale ve skutečnosti právě dělají každé krídlo úplně jiné, minimálně to bude cítit tak, že bude potřeba si jinak nastavit mast v kolejnicích, nebo třeba posunout poutka na prkně.

Konečně se dostáváme k první radě: mast co nejvíc vepředu. Díky tomu budeš mít větší kontrolovatelnost a budeš schopný rychleji kopírovat vlny při jízdě. Každopádně toto posunutí ale nemusí vyhovovat každému, roli opět hraje zbytek vybavení, jako je přední křídlo, stabilizér... Všechno to musíš vyzkoušet na svém vybavení a zjistit si, co tobě vyhovuje nejvíc. Já osobně se během závodů v těch 70km/h chci cítit bezpečně a tím pádem mám úplně jiné nastavení, než ostatní závodníci, kteří mají jinou váhu, než já.

Co je při pokusech o maximálku také důležité, tak to jsou strapy, upřímně si nedokážu předsatvit jet třeba 50km/h a jet strapless. Určitě to jde, ale jsem si jistý, že bych z toho nevyždímal tolik, co z jízdy s poutky. Když už píšu o poutkách, tak moje i Robbyho rada je mít poutka trošku volnější, protože ,,kdo nepadá, jezdí pod své možnosti,, to znamená, že pokud budeš zkoušet jet co nejrychleji, tak budeš padat a to hodně a to poslední co při pádu ve velké rychosti chceš, je aby se ti někde ve strapu zasekla noha. Co se týče prkna, tak čím meší, tím lehčí a snáz ovladatelnější, takže teoreticky i rychlejší, spíš než velikost prkna bych řešil postoj a jezdil bych na vodě.

Čím menší křídlo, tím menší odpor a tím pádem větší rychlost, nicméně mám stejný názor jako Robby, osobní rekordy v maximální rychlosti se dají na každém vybavení, otázkou je, jak moc chci být rychlejší než ostatní na vodě a právě v tomto případě je pak zapotřebí se kouknout po měnším křídle.

Ke konci videa se dostáváme taky k velmi důležitému aspektu a to je délka mastu. Pokud chceš jezdit rycheji, než zbytek světa, tak potřebuješ silný vítr a když fouká hodně, tak se tvoří chop a tím že se snažíš opřít co nejvíc do prkna, tak se zakloníš a může se stát, že ti vykoukne přední křídlo z vody a ty kvůli tomu spadneš.

jak jezdit rychle na wingu - když padá Piškot

Ve videu je parádně vidět, že čím víc fouká, tím rychleji se dá jet. A těch 33mph co jel Robby je mimochodem něco málo přes 53km/h, takže nejezdi v obci 33mil za hodinu, nebo dostaneš pokutu. :D

Moje bonusová rada je, nesedět doma a spekulovat o tom, co výrobce tvrdí o daném vybavení, místo toho popadni věci a jdi trénovat, ptotože motohodiny jsou to, co ti zajistí rychlost.

S pozdravem Piškot